Pe urmele sasilor - Feldioara (Marienburg)

Citind zilele trecute acest articol, mi-am amintit ca am niste povesti pe care trebuie sa le spun.

Asa cum ziceam acum ceva vreme, in Septembrie am reusit sa-mi indeplinesc un vis mai vechi - dintotdeauna am vrut sa vad Bisericile Fortificate din Transilvania.
Incercand sa fac un plan cat mai bun pentru cele cateva zile in care urma sa ne aflam in Brasov, am descoperit ca de fapt nu am nici o sansa sa le vad pe toate ... sunt peste 150 de biserici , imprastiate in toata Transilvania! Si, din pacate, sursele de informatii sunt destul de sarace, dupa parerea mea ... afara de numeroase galerii cu imagini, e greu sa afli programul de vizitare al bisericilor (daca acesta exista), iti trebuie ceva noroc sa afli cine pastreaza cheia, iar daca "burgmeisterul" nu este acasa... nu-ti ramane decat sa pleci mai departe si sa speri ca vei putea reveni.

Despre burgmeister am aflat insa mai tarziu... caci drumul catre Bisericile Fortificate mi-a fost prilej de invatare, de meditatie, si sursa de continua admiratie fata de acesti oameni deosebiti care au fost sasii din Transilvania.

Prima etapa a calatoriei a fost de la Brasov la Rupea (si retur), pe traseul  Feldioara - Rotbav - Maierus - Rupea - Homorod. Tineam musai sa vad cetatile de la Feldioara si Rupea, si-mi aminteam de o biserica pe un deal, pe partea stanga a drumului, cu un turn pictat (si pe care nu am gasit-o).

Prima data am vazut Cetatea Feldioara din goana trenului, si am sperat ca intr-o zi ma voi putea apropia de zidurile vechi mai pe indelete. Ziua a venit intr-o dupa-amiaza de vara tarzie, cu un vant care ridica tot praful si-l imprastia peste sat. Am gasit drumul mai mult dupa instinct, pentru ca nu sunt indicatoare, si-am ajuns la poalele unei culmi pe care se inalta ce-a mai ramas din cetate:



Salcamii si buruienile au cucerit cetatea, din care n-au mai ramas decat cateva ziduri, cateva fereste, o parte dintr-un turn .. dincolo de care se vad satul si Biserica Saseasca:










Din ziduri cad pietrele, si ma intreb ce se va alege in cativa ani din aceasta cetate, care are o istorie foarte bogata: dupa unii, cetatea a fost ridicata de cavalerii teutoni intre anii 1211 si 1225. A supravietuit invaziei tatare din 1421, care a distrus alte sate din zona, a fost distrusa in timpul campaniei lui Vad Tepes, a fost refacuta si a devenit cetate taraneasca in 1457. Scena a bataliei din 1529, in care moldoveni lui Petru Rares i-au invins sasii ce-l sustineau pe Ferdinand I de Habsburg ca pretendent la tronul Ungariei, dar si a bataliei din 1612, cand ostile voievodului transilvan Gabriel Bathory ii infringeau pe brasoveni si-l ucideau si pe conducatorul lor, Michael Weiss, judele Brasovului. Istoria se termina in 1838, cand un cutremur afecteaza grav cetatea. De atunci a inceput domnia buruienilor si-a salcamilor...

Ne intoarcem catre sat si ne oprim langa Biserica Fortificata (construita prin secolul XIII). Ziduri inalte si groase, deasupra carora se ridica un turn impresionant. Poarta mare este ferecata, si nu se vede nimeni care ne-ar putea ajuta. Mai departe, in fata birtului, un grup "vesel" ... dupa culoare si vorba, ma indoiesc ca ne-ar putea spune ceva despre biserica si istoria ei. Preferam sa renuntam, si sa ne continuam drumul - poate alta data avem mai mult noroc...


Comments